Goedkope kortingsdeals, lieve horeca-ondernemer, heb jij je hier wel eens toe laten verleiden? Mijn advies? DOE HET NIET. In dit artikel vertel ik je waarom je je zaak kapot maakt als je deze op zo’n manier in de uitverkoop zet.
Bekendheid krijgen
Nog niet zo lang geleden sprak ik een startende horeca-onderneemster. Een aantal maanden geleden nam ze een zaak over. De laatste eigenaar had er een potje van gemaakt, dus ze begon al met 1-0 achterstand. Ze bekende: “Stefanie, ik vind het lastig om bekendheid te krijgen.”
Waar het wat mij betreft aan ontbrak, was zichtbaarheid. Offline, men moet je weten te vinden, maar al helemaal online. We leven nou eenmaal in het digitale tijdperk met social media en waarom daar dan niet optimaal gebruik van maken?
Natuurlijk wilde ze gasten in haar zaak. Het liefste zo snel en zoveel mogelijk. Ze besloot te kiezen voor een kortingsdeal in samenwerking met een externe partij.
Ze bood iets aan voor een prikkie. De prijs was zo bizar laag. Ik was met stomheid geslagen. Of ze uit de kosten kwam? Ze had werkelijk waar geen idee. Het was ook nog eens een aanbod wat niet paste bij haar huidige concept. Heel eerlijk? Ik snapte het niet. Je kiest voor een bepaald concept. Waarom daar dan niet aan vasthouden?
Een handjevol van de kortingsdealspakkers komt nog eens terug, maar grotendeels zijn het mensen die shoppen voor dit soort deals. Ik vraag me echt af of je je als ondernemer zo in de uitverkoop wil zetten? Want hoe ben je nog geloofwaardig als je normale prijs voor een 3-gangenmenu 45 euro is en je deze ineens aanbiedt voor een fractie van de prijs?
Het is een quick win, maar voor de langetermijnvisie ga je hier de mist in. Uiteindelijk maakt dit je kapot.
Goed betalende gasten
Wat je eigenlijk wil is je restaurant vol met gasten die goed betalen. Die de gerechten op de menukaart zo lekker vinden dat ze blijven bestellen.
Dat de sfeer zo welkom is en als thuis voelt, dat de ene fles wijn na de andere wijn wordt uitgerukt.
Gasten die niet kijken naar prijs, maar naar kwaliteit. En dat jij aan het einde van de avond een top omzet hebt en tevreden gasten, die terugkomen omdat ze jouw concept van a tot z waarderen.
Gezwicht voor een kortingsdeal
Deze week had ik een fijne VIP dag met 1 van de deelnemers uit mijn jaarprogramma. Ik herinnerde mij dat deze horeca-onderneemster in het verleden ook eens was gezwicht voor zo’n kortingsdeal. Ik vroeg haar ernaar en ze deelde haar ervaring met mij.
Ze kon niet duidelijker zijn: “Ik doe dat nooit meer. Je krijgt niet de juiste mensen binnen. Het zijn gasten die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.” De onderneemster wilde haar gebruikelijke kwaliteit leveren. “Onderaan de streep lever je erop in,” biechtte ze me op. “Slecht een handje vol waardeert het wat je aanbiedt. Een enkeling komt terug.”
Bloggers die je weten te vinden
Nee, voor haar geen kortingsdeals meer. Ze is samen met mij aan de slag gegaan met haar zaak opnieuw op de kaart zetten. We zijn slechts enkele maanden bezig, maar de resultaten zijn nu al fantastisch.
Haar social media is actiever dan ooit. Hierdoor is er meer aanloop in haar zaak. Nieuwe gasten ontdekken haar op Facebook of Instagram, worden enthousiast en willen het met eigen ogen zien.
Bloggers en instagrammers – zowel uit Nederland als het buitenland – weten haar te vinden en posten enthousiast over het eten en de inrichting. Er komen meer nieuwe gasten in de zaak. Gasten die zo enthousiast zijn, dat ze diezelfde week nog terugkomen en vrienden meenemen om hen hun nieuwste ontdekking te tonen.
Zo zie je maar, zo’n kortingsdeal is echt niet nodig voor meer bekendheid en uiteindelijk meer omzet.
Dat jij zelf in actie komt, tja dat wel natuurlijk. Ik kan me best voorstellen dat je dat lastig vindt. Het is druk, de zomer is in volle gang. Eigenlijk ben je nu vooral bezig met alle ballen hoog houden, dat je visie en strategie vertroebelen. Wie weet heb je die (op dit moment) helemaal niet.
Hoe zichtbaar ben je nu?
Je denkt al snel, ik deel al best veel op Facebook. En ook die foto’s op Instagram doen het aardig, dus meer is niet nodig. Geloof mij maar, je bent altijd minder zichtbaar dan je denkt.
Werk samen met een foodblogger met tienduizenden volgers. Wat denk je dat het voor je zaak betekent als zij over je schrijven en hun positieve ervaringen delen op hun blog en social media? Geen quick win maar wel content die voor eeuwig – bij wijze van – online staat en dus altijd gevonden kan worden door jouw ideale gasten. Gasten die je nooit hadden ontdekt zonder die blog.
Kies voor een duidelijk profiel = aansprekender voor gasten
Er zijn genoeg manieren om je gasten te verleiden meer de bestellen en langer te blijven. Daar heb je geen uitverkoop voor nodig. Door te kiezen voor een duidelijk profiel met je zaak, word je veel aansprekender. Je onderscheidt je tussen al die andere zaken. Gasten kiezen zo bewuster voor je. Dankzij hun enthousiasme besteden ze meer per tafel en komen ook nog eens terug. Op een hele natuurlijke manier, zonder opdringerige verkoop.
Tijd voor actie
Worstel jij daar nou ook mee? Breek je je hoofd over naamsbekendheid van je restaurant? Wil je zichtbaarder zijn, maar heb je geen idee hoe? Je denkt dat je het al goed doet, maar nu wil je echt het maximale uit je zaak halen? Dan is het tijd voor actie. Ik help je graag.
Ben jij horeca-ondernemer en is dit voor jou ook interessant? Meld je dan direct aan voor een GRATIS inspiratiesessie. Ik geef je graag ideeën hoe dit voor jouw zaak kan werken.
Ik ben Stefanie van der Maas. Foodblogger en adviseur voor (startende) horeca-ondernemers. Ik help hen met het maximale uit hun bestaande zaak te halen en/of met het bedenken & het goed neerzetten van een concept wat uniek, succesvol en spraakmakend is. Ben jij horeca-ondernemer? Meld je dan aan voor mijn inspiratiesessie. Dit gesprek bied ik GRATIS aan. In no time scan ik waar voor jou de kansen liggen. Je ontvangt van mij waardevolle en eerlijke adviezen op basis van jouw huidige situatie. Klik op deze link om je direct aan te melden.
Volg je me al?
Facebook, Instagram, Twitter
Marianne zegt
Ben het hier helemaal mee eens!
En het werkt, want ik ga vaak ergens naar toe waar jij over hebt geschreven. :)
Voor het Maatjesproject van Humanitas Zeeland probeer ik ook altijd ergens aan te haken voor meer bekendheid.
Maar het moet niet in ons geval niet ten koste gaan van de goede naam van die je hebt opgebouwd of verkeerde vrijwilligers aantrekken.
Boor zegt
Helemaal eens. En dat geldt voor alles wat met horeca te maken heeft. Zeker als kleine ondernemer.
Kortingdeals, lastminutes.. Je kunt voor een lagere prijs niet dezelfde kwaliteit leveren terwijl je
jezelf als ondernemer in de vinger snijdt. En het is ook niet netjes voor gasten die wel de volle pond betalen.
Amen dus!