Horeca-ondernemers opgelet! Je laat geld liggen door het niet optimaal benutten van social media. Zonde, vind je ook niet? Lees verder voor mijn 7 tips die je meer gasten oplevert via social media.
“Stefanie, dat social media gebeuren, ik vind het helemaal niets.”
Bijna elke horeca- of foodonderneemster die ik spreek, biecht dit bij me op.
Wie weet herken je je hier wel in:
“Ik kan het niet.”
“Ik heb er geen tijd voor.”
“Ik weet niet wat ik moet delen.”
“Ik vind het niet leuk.”
“Zitten mijn volgers hier wel op te wachten?”
Stiekem gniffel ik als ik hoor: ‘dat social media gebeuren.’ Het klinkt bijna als iets heel vies. Een beetje zoals ik praat als het gaat over Fristi ;-). Maar eigenlijk is het helemaal niet grappig. Ik zie dat elke horeca-onderneemster geld laat liggen, omdat ze niets of veel te weinig doen met social media.
Met een deze 7 eenvoudige en mijn persoonlijke tips laat ik je zien dat ‘het social media gebeuren’ iets is waar je van gaat houden. En beter nog, fantastisch is voor het binnen krijgen van meer gasten en het verhogen van je omzet.
Nu overtuigd? Mooi.
Ik had laatst een #PEPERINJEZAAK VIP dag waarbij ik een hele dag met een horeca- of foodonderneemster aan het concept van haar bedrijf werk. In dit geval was het een onderneemster die in haar bestaande bedrijf een horecaconcept wilde toevoegen. Na het stellen van een hoop vragen concludeerde ik dat ze zichzelf verstopt. Zich liever niet laat zien en pas iets naar buiten brengt als het perfect is. De vraag is alleen, wanneer is iets perfect? Ik weet het antwoord wel. Nooit.
Vier jaar bouwen aan mijn eigen online community ging en gaat niet altijd over rozen.
Het gaat over doen.
Uitproberen.
Experimenteren.
Plezier maken.
Ja, maar Stefanie, hoe doe ik dat dan?
Leuk dat je het vraagt ;-).
Met deze 7 simpele tips:
Laat je geen omzet liggen en krijg je meer nieuwe gasten binnen.
Weet je precies wat je volgers willen lezen en zien.
Schud je de toffe Facebook en Instagram posts zo uit je mouw.
Is de gunfactor bij je volgers zo hoog dat het je trouwe ambassadeurs worden.
Maak je van alles foto’s, zodat je altijd voldoende content op de plank hebt liggen ;-).
Naast dat het simpele tips zijn, zijn het ook mijn persoonlijke tips die me geholpen hebben om een social achterban van zo’n 20.000 volgers te verzamelen. En weet je wat nou het mooie is? Dit is ook mogelijk voor jou.
1.Make it fun. Herken je dit? Je wilt een bericht schrijven voor social media. Je denkt na. Je klapt dicht. Het resultaat is een statig en formeel verhaal wat meer lijkt op een advertentie uit de jaren 70. Maak het leuk, want het is ook leuk. Facebook en Instagram geven jou als ondernemer zoveel kansen.
Extra tip, die mij keer op keer weer helpt: Schrijf je verhaal alsof je het vertelt aan je beste vriendin. Enthousiast, vrolijk, informeel. Schrijven zoals jij het vertelt. Gewoon spreektaal. Geloof me, dit verandert alles.
2. Wissel berichten af. Met alleen je menu delen of af en toe een bericht posten als je die avond een vrij tafeltje hebt, red je het niet. Bij Facebook en Instagram gaat het om de relatie en niet om meteen te verkopen. Wissel dus veel af in berichten. Deel foto’s van gerechten, het interieur of het team. Verwijs naar je website. Maak een toffe video of ga live.
3. Doe je zelf niet anders voor dan je bent. Hoe wil je dat jouw ideale klant je ziet? Denk daar over na. maak het persoonlijk. Vergis je niet, die gunfactor is belangrijk. Mensen gunnen je niets als ze je niet kennen. Maak foto’s van alles wat er gebeurt in je zaak, van jezelf, van je collega’s, van gasten die lekker bij je eten (wel even toestemming vragen bij het publiceren). Zo heb je een telefoon vol foto’s die je weer leuke content opleveren. Blijf altijd dicht bij jezelf. Je volgers prikken er zo doorheen als je jezelf anders voordoet op social media.|
4. Wees consequent en zet door: Je denkt al snel, ik deel veel op Facebook. En ook die foto’s op Instagram doen het aardig, dus meer is niet nodig. Geloof mij maar, je bent altijd minder zichtbaar dan je denkt. Zet door en wees consequent met delen. De meeste ondernemers concluderen veel te snel dat iets niet werkt. Gemiddeld moeten we een merk of bedrijf 7 keer zien voor we tot actie of aankoop over gaan.
5. Probeer en experimenteer. “Stefanie, ik kan dat niet hoor.” En als ik dan vraag of de onderneemster in kwestie het al geprobeerd heeft is het antwoord nee. Dan weet je natuurlijk ook nooit of je het wel of niet kunt. Doe het gewoon.
6. Focus niet op de paginalikes maar op het bereik van je bericht.
7. Be social. Reageer op berichten en reacties die je ontvangt. Geniet van het contact dat je hebt met je volgers. Ze nemen de moeite om te reageren. Wees daar dankbaar voor en laat dat merken met een leuke reactie en een beetje liefde van jouw kant.
Mooi, dat je enthousiast bent! Meld je direct aan voor mijn gratis inspiratiesessie? In dit gesprek vertel ik je welke kansen ik voor jou zie en waar het verborgen goud in jouw bedrijf zit.
Wil jij weten hoe jij een onvergetelijk en succesvol concept neerzet als horeca- of food onderneemster? Mijn naam is Stefanie van der Maas. Ik help jou om het maximale uit je zaak te halen en om van je nieuwe zaak direct een daverend succes te maken waar iedereen laaiend enthousiast over is. Ik heb maandelijks plaats om in gesprek te gaan met een aantal onderneemsters en met hen te brainstormen over hoe zij nog meer uit hun zaak kunnen halen. Ik heb super veel ideeën waarmee je jouw zaak onvergetelijk maakt. Ik deel ze graag met je.
Volg je me al?
Facebook, Instagram, Twitter
Geef een reactie